Počas minulého roka sa ŽOS Trnava uchádzala v tendri spoločnosti Rail Equipment GmbH & Co KG, patriacej pod rakúsky koncern ÖBB, o vývoj, konštrukciu a dodávku 90 kusov nákladných samovýsypných 4-nápravových vozňov radu Faccns.

„Začiatkom roka 2021 sme boli po dlhom výberovom procese a mnohých technických konzultáciách označení ako víťaz tendra s celkovou hodnotou zákazky 13 905 000 eur. Teraz bol tender finálne spečatený podpisom obchodnej zmluvy,“ hovorí Zdenko Lančarič, výkonný riaditeľ ŽOS Trnava.

Po úspešnej výrobe 140 vozňov typu Faccnpps, 70 vozňov typu Fccnpps a 75 vozňov typu Fans-u pre švajčiarskeho zákazníka SBBI a následnom uplatnení opcie touto spoločnosťou na ďalších 40 kusov vylepšených vozňov typu Faccnpps (spolu tak SBBI odobrala 180 týchto vozidiel), je tento projekt pokračovaním výroby úspešných vozňov pre potreby nákladných dopravcov. Táto oblasť predstavuje pre budúcnosť  ŽOS Trnava veľký potenciál.

Špecifikom a pridanou hodnotou výsypných vozňov novej generácie (Faccns) voči v minulosti vyrábaným Faccnpps je hydraulické ovládanie výsypného systému.

Tento rok sa na skúšky pre TSI schvaľovanie vozňov plánujú vyrobiť dva funkčné prototypy.

„Následne, v druhom kvartáli 2022 začneme vozne vyrábať sériovo. Posledný vyrobený vozeň odíde do Rakúska začiatkom roka 2023,“ konštatuje Lančarič a dodáva „Veríme, že o kvalitách konštrukcie našich vozňov pre infraštruktúru presvedčíme aj ďalších zákazníkov, s ktorými v súčasnosti sedíme za virtuálnym rokovacím stolom.

ŽOS Trnava sa v posledných rokoch v nemecky hovoriacich krajinách darí. Okrem zákazky pre švajčiarske SBBI, minulý týždeň definitívne dohodla aj kontrakt na spoluprácu pri výrobe autovozňov pre nemeckú Waggonbau Niesky.